Innentől olvashatod a részletes tájékoztatót:
Mi az az üzemanyag-stabilizátor?
Az üzemanyag-stabilizátor egy benzinhez vagy dízelhez adagolható adalék, ami:
- lassítja az üzemanyag öregedését,
- csökkenti az oxidációt és a gyantás, ragacsos lerakódások kialakulását,
- segít megelőzni a karburátor/injektor elkoszolódását,
- védi a rendszert a korróziótól.
Kifejezetten hasznos olyan gépeknél, amelyek hosszabb ideig állnak:
- motorkerékpárok, robogók
- fűnyírók, kerti gépek
- motorcsónakok
- aggregátorok
- ritkán használt autók
Motoros szempontból a lényeg: ha a benzin 1–3 hónapnál tovább áll a tankban vagy kannában, elkezd romlani – az üzemanyag-stabilizátor ezt a folyamatot lassítja le.
Mire jó konkrétan? – benzin és dízel
Benzines motoroknál (motor, robogó, csónakmotor, kerti gép)
- Lassítja a benzin oxidációját
A benzin levegővel érintkezve oxidálódik, közben gyanta- és lakk-szerű lerakódások keletkeznek. Ezek eltömítik a fúvókákat, járatokat, injektorokat.
- Segít kezelni az etanolos üzemanyag problémáit
Az E5/E10 benzinben lévő etanol vizet köt meg a levegő páratartalmából. A stabilizátor csökkenti ennek káros hatásait, segít elkerülni a fázisszétválást és a korróziót.
- Csökkenti a lerakódásokat a karburátorban/injektorban
Egyes adalékok mosó hatású komponenseket is tartalmaznak, amelyek tisztán tartják a rendszert.
- Könnyebb indítás hosszabb állás után
Frissebb marad az üzemanyag, egyenletesebben ég el, kevesebb a „lyukas gázvétel”, a dadogó alapjárat.
Dízel esetén röviden
A motorosoknál kevésbé fontos, de ha van dízel autónál, hajónál, aggregátornál:
- a stabilizátor lassítja a dízel lebomlását,
- bizonyos dízel-adalékok mikrobiális szennyeződés (algásodás, „diesel bug”) ellen is védenek, főleg tartályoknál, hajóknál, nagyobb készleteknél.
Mikor érdemes stabilizátort használni?
Általános szabály: ha 1–2 hónapnál tovább áll a jármű vagy a benzin, érdemes stabilizátort használni.
Tipikus motoros helyzetek:
- Téli tárolás
Ősszel leteszed a motort, és tudod, hogy 2–4 hónapig nem nyúlsz hozzá → stabilizátor erősen ajánlott.
- Ritkán használt hobbi- vagy túramotor
Ha csak havonta-kéthavonta veszed elő, a benzint a tankban érdemes védeni.
- Külső üzemanyagtartályok
Benzines kanna, csónak üzemanyagtartály, kerti gépek kannái – ha ezekben sokáig áll az üzemanyag, ugyanúgy romlik, mintha motorban állna.

Hogyan kell jól használni?
A logika egyszerű, de pár lépést érdemes betartani.
- Mindig friss üzemanyaghoz keverd
A stabilizátor nem időgép: a teljesen „szétöregedett” benzinből már nem csinál újat. Tankoláskor, friss üzemanyagnál a leghatékonyabb.
- Először a stabilizátor a tartályba, aztán tankolás
Így a befolyó benzin keveri el az adalékot.
- Tartsd inkább tele a tankot
Kevesebb levegő = kevesebb pára = lassabb oxidáció, kisebb korrózió.
- Járasd pár percig a motort
Legalább 5–10 percet menjen a motor, hogy a „stabilizált” benzin eljusson a
tankból -> szivattyún -> csöveken -> injektoron/karburátoron keresztül mindenhova.
- Tárolás
Lehetőleg száraz, fedett helyen, extrém hőingadozás nélkül.
Karbis motornál szerelői iskola kérdése, hogy leengedik-e télire a karbit – stabilizátorral sokan már bent hagyják, de ez már filozófiai kérdés, amit a saját szerelőddel beszélhetsz át.

Meddig tartja frissen az üzemanyagot?
Ez termékfüggő, de nagyjából:
- átlag stabilizátorok: 6–12 hónapig
- prémium megoldások: akár 1–2 évig is tarthatják a benzint tárolás közben
Itt jön képbe, hogy melyik márkát választod, és miben erős.
Motorex, Motul, Ipone – melyik mit tud?
Motorex Fuel Stabilizer – svájci precizitás télire
A Motorex Fuel Stabilizer egy klasszikus „téliesítő” adalék:
- benzinhez (és több termékleírás szerint dízelhez is) használható,
- lassítja az oxidációt,
- korróziógátló adalékokkal védi a tankot, csöveket, rendszert,
- segít az etanolos üzemanyag problémáinak kezelésében (E5/E10).
Pozicionálás motorosnak:
Ha egy megbízható, egyszerűen használható stabilizátort keresel télre, a Motorex egy nagyon jó „beöntöm, járatom, elteszem” megoldás.
Motul Stabilizer / Stabilizer MOTO – hosszú táv és tisztító hatás
A Motul stabilizátorai nem csak téliesítésre, hanem folyamatos használatra is adnak opciót:
- benzinstabilizálás + rendszertisztítás egyben,
- segít tisztán tartani a karburátort, injektort, szelepeket,
- bizonyos kiszereléseknél akár 24 hónapig is stabilan tarthatja az üzemanyagot, ha a gyártó szerint adagolod.
Általános adagolási logika (konkrét számokat mindig a flakonról olvass!):
- normál („megelőző”) adag: minden tankolásnál, ha sokat áll a motor,
- intenzívebb adag: ha már érzed, hogy nincs az a régi, finom gázreakció – kvázi egy „tisztító kúra”.
Pozicionálás motorosnak:
Ha szereted, hogy nem csak télre tesz jót, hanem egész évben segít tisztán tartani a rendszert, a Motul jó választás.
Ipone Fuel Stabilizer – téliesítő, akár két évre
Az Ipone Fuel Stabilizer egyértelműen a téli tárolás királya:
- kifejezetten „wintering”, hosszú tárolásra tervezett adalék,
- a gyári kommunikáció szerint a benzint akár 2 évig is jó állapotban tartja,
- 2T és 4T motorokhoz, robogókhoz, csónakmotorhoz, kerti géphez is használható,
- segíti, hogy tavasszal elsőre induljon a gép.
Adagolás (példa):
- karbantartó adag: kb. 25 ml / 20 liter benzin környéke,
- „kúraszerű” adag: kb. 25 ml / 10 liter – amikor kifejezetten hosszú tárolásra készülsz.
Pozicionálás motorosnak:
Ha tudod, hogy a motor, robogó, csónak nagyon sokáig fog állni, és szeretnéd, hogy a benzin akkor se legyen kuka, amikor előveszed, az Ipone kifejezetten erre van kihegyezve.
Túl lehet adagolni az üzemanyag-stabilizátort?
Jó hír: normál használat mellett általában nem.
A legtöbb terméknél 1,5–2× túladagolás sem okoz gondot, ha véletlenül „kicsit többet löttyintettél”.
Amit tarts szem előtt:
- mindig a flakonon lévő adagolási útmutató az irányadó,
- kismotoroknál, robogóknál ne önts „érzésre” fél flakont – maradj a gyári tartományban,
- ha bizonytalan vagy, inkább picit aládagolj, és használd rendszeresen, minthogy egyszer „brutál dózisban” borítsd bele.
Összefoglalás – mikor éri meg neked motorosként?
Érdemes stabilizátort használnod, ha:
- a motorod 2–3 hónapnál többet áll egyben,
- E10-es benzint tankolsz, és ritkán használod a gépet,
- téli leállásnál szeretnéd, hogy tavasszal pöcc-röff legyen az első indítás,
- van mellette fűnyíró, csónakmotor, aggregátor, amiben szintén sokat áll az üzemanyag.
Motorex, Motul, Ipone mind jó választás – a különbség inkább abban van, hogy:
- Motorex: egyszerű, megbízható téliesítő,
- Motul: stabilizál + tisztít, hosszú távra is,
- Ipone: kifejezetten hosszú (akár 2 éves) tárolásra optimalizált téliesítő.
