Hogyan válasszak gumiabroncsot?
Terhelhetőség, sebességkorlát, DOT szám.....
A megfelelő gumiméreten kívül ezeket fontos figyelni, hogy biztonságosan indulhassunk motorozni.
Hogyan kell értelmezni a gumiabroncs (gumiköpeny) -jelölést?
PÉLDA:
180/55 ZR17 73W TL
Gumiabroncs szélesség: 180/55 ZR 17 73W TL
(a mintában szereplő gumiköpeny a legszélesebb pontján 180 mm széles)
Gumiabroncs magasság: 180/55 ZR 17 73W TL
(a mintában szereplő gumiköpeny magassága a szélességének 55%-a, jelen esetben 99 mm)
Gumiabroncs szerkezet: 180/55 ZR 17 73W TL
PLY ( rétegek száma )
R = Radiál gumiabroncsok. A szálszerkezet radiálisan a futófelület felett fekszik. Jobb kanyarodási tulajdonsággal rendelkezik, mint a hagyományos abroncsok.
ZR = Radiál gumiabroncsok nagy sebességhez (akár 270 km/h felett)
(nincs betűjelölés) - Diagonál abroncs. Példa: 90/90 (-) 21 A szálszerkezet átlósan fekszik a gumiabroncs felett, és nagyobb sebességnél jobban kitágul, mint egy radiál gumiabroncs. Terep abroncsnak is kiváló.
B = feszített öves ( erősített öves ) gumiköpeny. Kevésbé tágul, mint egy hagyományos abroncs.
Felni átmérő: 180/55 ZR 17 73W TL
A 17 ebben az esetben 17 hüvelyket / collt jelent.
A sebesség és súly index: 180/55 ZR17 73W TL gumiabroncs
- maximális terhelése a megadott maximális sebesség mellett (motor + vezető + utas + minden csomag)
- maximális sebessége.
Ebben az esetben 365 kg, illetve 270 km/h.
A részletes táblázat alul található.
Gumiabroncs típusa és extrák 120/60 ZR17 55W TL.
TT = Tube Type (belső gumi / tömlő használata szükséges)
TL = Tube Less (tömlő nélküli)
REINF = Extra megerősített
A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját.
Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.
Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár.
Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség kiadott tájoztatója ITT található.
Gumiabroncsnyomás
Mindig a megfelelő nyomásra fújja fel az abroncsot. Ügyeljen arra, hogy gyakran ellenőrizze a hideg guminyomást, azaz hetente egyszer. A megfelelő guminyomás elengedhetetlen a biztonságos motorozáshoz. Amennyiben az előírtnál magasabb a gumiban lévő nyomás, az rontja a vezetési élményt, kényelmet és csökkenti a gumiabroncs és az útfelület közötti érintkezési felület méretét. Amennyiben az előírtnál alacsonyabb a gumiban lévő nyomás, az rossz irányíthatóságot, és egyenetlen gumikopást eredményez. Ne felejtse el hetente ellenőrizni a gumiabroncsok légnyomását. A megfelelő nyomást a motorkerékpár használati utasításában találja meg. Figyelem: ha az ajánlott nyomást módosították a közúton kívüli használathoz (versenypálya, terep motorozás), akkor azt az közúton való közlekedés előtt vissza kell állítani a megfelelő értékre.
Terhelhetőség és sebesség index
A terhelhetőséget és a sebességbesorolást a gumiköpeny tartalmazza. A gumiabroncs teherbírását egy indexszám azonosítja, és nem szabad túllépni (vegye figyelembe a jármű megengedett legnagyobb tömegét). A megengedett legnagyobb járműtömegnél figyelembe kell venni az utast, dobozokat, táskákat, csomagokat is.
Új gumiköpeny bejáratása
Az optimális teljesítmény érdekében az új abroncsokkal óvatosan kell vezetni az első 100-200 km-en. Ebben a bejáratási időszakban kerülni kell a hirtelen gyorsításokat, erős fékezéseket és hirtelen kanyarokat.
Mintamélység
Jogilag a gumiabroncsot a nemzeti jogszabályoknak megfelelően ki kell cserélni. Az abroncsokat mindenképpen cserélni kell, ha a profilmélység 2 mm alá csökken.